
 
A pesti nép követelésére a Nemzeti Színházban bemutatatták Katona József Bánk bánját.
168 éve
A drámát először 1833-ban mutatták be Kassán. Arany János egyike 
azoknak, akiknek tetszett a darab, Vörösmarty viszont inkább 
elmarasztalja, mint dicséri. A darab a 40-es években vált aktuálissá a 
nagyközönség számára. 1848. március 15-én a Katona drámájával együtt 
ünnepelt a forradalom. 1861-től Erkel Ferenc zenéjével operaváltozatát 
is sikerrel játszák.
Források a dráma megírásokhoz:
- Történelmi források: Elsősorban Bonfini és Heltai Gáspár krónikáit 
használta; a valóságos személyek életének, cselekedeteinek 
megismeréséhez.
- Szépirodalmi források: Csery: Ottó című regénye.
- A cselekmény szerkesztésében és a jellemábrázolásban Shakespeare, 
Schiller, és a Sturm und Drang drámaírói szolgáltak mintául.
A dráma politikai mondandója:
- nemzeti királyt az ország élére,
- a jobbágykérdésben érdekegyeztetésre van szükség.
A dráma értelmezési lehetőségei:
A drámai bonyodalom:
- egyértelmű, mert Bánk tette jogos elégtétel a nemzetet és a 
magánembert ért sérelmekért.
- összetett, mert  a  közéleti  és a  magánéleti  szál  erősítheti, 
gyengítheti, sőt  keresztezheti egymást.
A dráma értelmezésénél Lessing tragédiatörténete a kiindulópont. E 
szerint a drámai hős a tragikai vétség elkövetésének és felismerésének 
következtében vállalja a bűnhődést. Ez hatott az értelmezőkre is.
Bánk tragikai vétsége:
- szeretett királyának feleségét ölte meg.
- Gertrudis vétlen Melinda elcsábításában.
Gyulai Pál értelmezése szerint Bánk tragikai vétsége a gyilkosság, 
tettét többszörös bűnnek tekintette, amiért kijár a drámai bűnhődés és a
 hősnek illő szánalom.
Arany János is Bánk tragikai vétségéből indul ki, de szerinte Gertrudis 
is felelős a tragédia bekövetkezéséért.
Sőtér István szerint Bánk bűnössége nem olyan egyértelmű, mivel tettét 
vállalja, és veszteségének kettős oka van. Élete értelmét, az emberek 
megbecsülését és Melindát is elvesztette. Vesztesége nem erkölcsi, hanem
 érzelmi.
Barta János véleménye szerint Bánk a tragikai vétséget nem a 
királynéval, hanem Melindával szemben követte el.
A dráma felépítése :
A Bánk bán előversengésből (prologusból) és öt szakaszból (felvonásból) 
áll.
A szakaszok felépítése:
Az egyes szakaszok "in medias res" kezdődnek. A felvonások befejezése 
lezárja az adott eseménymenetet. A következő szakasz nyitánya nem 
közvetlen folytatás. A zárlatnak a késleltetés a funkciója. A szakaszok 
önálló egészet alkotnak, bennük a helyszín és az idő egysége határozza 
meg azt hogy, kik szerepelnek.
A közéleti és a szerelmi szál kapcsolata:
- 1. szakasz: a két szál összefonódik
- 2. szakasz: inkább a közéleti szál a jellemző
- 3. szakasz: a magánéleti szál kerül előtérbe
- 4. szakasz: a közéleti szál dominál
- 5. szakasz: a megoldás
A drámai jellemek:
A műben Arany János szerint a drámai jellemek három csoportra oszthatók:
1. Gertrudis és köre (Ottó, Biberach, Izidóra)
2. Bánk és köre (Melinda, Tiborc, Petur, Mikhál és Simon bán)
3. Endre és köre (Solom, Myska)
A drámai történést a szereplők állandó konfliktusai, ellentétei, 
küzdelmei viszik előre. Összeütközések az azonos csoportba tartozó 
szereplők között is vannak. Az állandó konfliktusok hátterében, állandó 
jellemeknek és egyértelmű indítékoknak kell lenni. Sok szereplőnek van 
uralkodó tulajdonsága. (pl.: Petur-indulatos, Ottó-gyáva, 
Biberach-cinikus, Melinda-ártatlan  stb.)
Gertrudis jelleme:
- hatalomvágyó, hiú, cinikus
- Gyulai szerint ártatlan
- Sőtér  szerint  Gertrudis a világ  gonoszságait  képviseli  anélkül, 
hogy  ő maga gonosz lenne, vagy vétséget követne el Bánk ellen. Egyetlen
 bűne, hogy elfogult.
Bánk jelleme:
Az értelmezők többsége Bánk jellemének összetettségét, többértelműségét 
hangsúlyozza. Ez fakadhat Bánk viselkedésének kettősségéből: hol aktív, 
hol passzív résztvevője az események-nek. Az első szakasz zárlatában 
Gertrudisról kialakított vélemény egyértelműen elutasító. A zendülésről 
is egyértelmű a véleménye: békességet kell teremteni.
Szándékait azonban nem tudjuk pontosan értelmezni, lehetséges 
magyarázatai vannak:
- tisztázni a helyzetet
- a számára legfontosabb dolgok (haza és család) beszennyeződtek, 
melyeket vérrel lehet csak megtisztítani.
- puszta  lélekként  akar cselekedni ebben  a  helyzetben, szabadon  a  
királyhoz és Melindához fűződő  kötelékeitől. Ennek  ellenére  a  
későbbiekben  nagyúrként, illetve  Melinda  férjeként cselekszik.
Bánk bán jellemének összetettsége az érzékenység hősévé emelte őt, 
akiben emberbaráti, költői és politikusi vonások keverednek.
Tiborc drámai szerepe:
Tiborc jelleme kevésbé összetett, drámai funkciója ellenben annál inkább
 az. Urához, Bánkhoz patriarkális kapcsolat hűsége és bizalma fűzi: 
őszintén elmondja, amit gondol, egyedül tőle remél segítséget. A 
jobbágyélet kilátástalan nyomora lehetetlenné teszi, hogy becsületes 
maradjon. Megrendül hitében: sem a földi, sem a túlvilági 
igazságosztásban nem bízik már. Mégis becsületes marad, és megbízik Bánk
 igazságérzetében. S éppen ez ad rendkívüli nyomatékot szavainak: 
mekkora lehet az elkeseredés ott, ahol az is lázadóan beszél, aki nem 
lázadó.
A dráma nyelvezete:
A dráma nyelvének elsősorban a konfliktusokat, összeütközéseket kell 
tükröznie (emberi indulatokat).
Nyelvi eszközök:
- hasonlatok
- metaforák
- szónoki kifejező eszközök
- jelképteremtés
A szövegmondás gyors tempó és hangsúlyváltásai is feszültséget 
éreztetnek (pergő párbeszédek - hosszabb monológok).        
            
 
Kommentáld!