Igazságot
Magyarországnak! - ez volt a neve annak a repülőgépnek, mellyel Endresz
György átszelte az Atlanti-óceánt, 1931-ben. A pilóta 120 évvel
ezelőtt,januar 06.-án született az erdélyi Perjámosban. Szülei akkor még
nem tudhatták, hogy fiúk lesz az első magyar pilóta, aki átrepüli az
óceánt.
Endresz György és Magyar Sándor
Endresz György részt vett az első világháborúban, ahol több kitüntetést
is kapott, mint hadipilóta. Azonban ez nem volt elég számára, és
jelentkezett arra a hirdetésre, amin 10 000 dollárt ajánlottak fel annak
a magyar pilótának, aki első ízben repül át New Yorkból Budapestre.
Az ötlet az az Egyesült Államokban élő magyarságtól származott, a
jutalmat pedig Harold Sidney Harmswort Rothermere, az angol Daily Mail
újságkonszern elnöke ajánlotta fel. Egy dollárért árultak
levelezőlapokat az Amerikában élő magyarok, amiből mintegy 5000 dollár
gyűlt össze a terv megvalósításához, ám ez kevésnek bizonyult. Még az a
Magyarországon összegyűjtött plusz 45 dollár sem volt elég ahhoz, hogy a
repülőgépet megrendeljék.
Ekkor jelentkezett Szalay Emil, az USA-ban korábban letelepedett magyar
iparos, és több mint 25 ezer dollárt adományozott a nagy vállalkozás
elindításához. A Magyarországról kiutazó Bánhidi Antal pedig vállalta a
repülőgép átalakítási munkáinak tervezését és irányítását.
Balról jobbra: Endresz György, Szalay Emil, Magyar Sándor, Bánhidi Antal
Egy kétüléses, egyfedelű Lockheed Sirius repülőgépet vettek a táv
teljesítéséhez - ez tűnt akkoriban a legjobb választásnak, és a táv első
felén be is váltotta a hozzáfűzött reményeket.
A "Justice for Hungary" 1931. július 15-én startolt az új-Fundlandi
Harbour Grace repülőteréről Endresz György pilótával és Magyar Sándor
navigátorral a fedélzetén. Rekordot döntöttek, 13 óra 50 perc alatt
érték el az ír partokat.
Ám ekkor a rossz időjárásnak köszönhetően manőverezni és kerülgetni
kellett a pilótának, ezért nem tudott Mátyásföldön landolni, ahol akkor
már ezrek várták őket. Győr közelében a motor üzemanyag-ellátása
akadozni kezdett, a benzinvezeték eldugult és a hajtómű leállt, úgyhogy
kényszerleszállást kellett végrehajtaniuk, méghozzá egy
kukoricatáblában, Bicske közelében, 1931. július 16-án.
A landolás után
A Harbour Grace-től Bicskéig megtett 5770 km-es utat a két magyar
óceánrepülő pontosan 25 óra 20 perc alatt teljesítette, gyorsabban, mint
addig bárki, óránként 250 kilométeres átlagsebességgel. Ma már
valószínűleg ezt a távot egy Airbus A380-as, a világ legnagyobb
utasszállító repülőgépével tennénk meg, aminek sebessége elérheti akár
az 1000 km/h-t is.
Endresz György továbbra is pilótaként dolgozott, Magyar Sándor azonban
még 1931-ben visszautazott Amerikába, hírnevének köszönhetően
elhelyezkedett a repülőiparban.
Sajnos azonban nem tudta sokáig élvezni a hírnevet Endresz, mert majd'
egy évvel később, egy repülőgép-szerencsétlenségben meghalt. Bitai
István rádiótávírász navigátorral utazott Rómába, ahol az óceánrepülők
világkongresszusát tartották. A páros repülővel érkezett, ám
leszálláskor a gép átpördült és lezuhant. Olaszországban ünnepélyes
külsőségek között elbúcsúztatták őket, ám a temetés már itthon történt,
hatalmas tömeg részvételével.
A gépmadár, mellyel Rómába utazott
Endresz György emlékét a Kerepesi temetőben emeltetett fekete
márványoszlop, a Bicske határában állított emlékoszlop, egy XIX.
kerületi budapesti utca és egy sportrepülő egyesület őrzi. 2005-ben a
felcsúti általános iskola felvette az Endresz György nevet, továbbá
Egerben és Pécsett is elneveztek egy-egy utcát a hős pilótáról. |
|
Kommentáld!