| Igazságot
 Magyarországnak! - ez volt a neve annak a repülőgépnek, mellyel Endresz
 György átszelte az Atlanti-óceánt, 1931-ben. A pilóta 120 évvel 
ezelőtt,januar 06.-án született az erdélyi Perjámosban. Szülei akkor még
 nem tudhatták, hogy fiúk lesz az első magyar pilóta, aki átrepüli az 
óceánt. 
 
  
 
 Endresz György és Magyar Sándor
 
 Endresz György részt vett az első világháborúban, ahol több kitüntetést 
is kapott, mint hadipilóta. Azonban ez nem volt elég számára, és 
jelentkezett arra a hirdetésre, amin 10 000 dollárt ajánlottak fel annak
 a magyar pilótának, aki első ízben repül át New Yorkból Budapestre.
 Az ötlet az az Egyesült Államokban élő magyarságtól származott, a 
jutalmat pedig Harold Sidney Harmswort Rothermere, az angol Daily Mail 
újságkonszern elnöke ajánlotta fel. Egy dollárért árultak 
levelezőlapokat az Amerikában élő magyarok, amiből mintegy 5000 dollár 
gyűlt össze a terv megvalósításához, ám ez kevésnek bizonyult. Még az a 
Magyarországon összegyűjtött plusz 45 dollár sem volt elég ahhoz, hogy a
 repülőgépet megrendeljék.
 Ekkor jelentkezett Szalay Emil, az USA-ban korábban letelepedett magyar 
iparos, és több mint 25 ezer dollárt adományozott a nagy vállalkozás 
elindításához. A Magyarországról kiutazó Bánhidi Antal pedig vállalta a 
repülőgép átalakítási munkáinak tervezését és irányítását.
 
 
  
 Balról jobbra: Endresz György, Szalay Emil, Magyar Sándor, Bánhidi Antal
 
 Egy kétüléses, egyfedelű Lockheed Sirius repülőgépet vettek a táv 
teljesítéséhez - ez tűnt akkoriban a legjobb választásnak, és a táv első
 felén be is váltotta a hozzáfűzött reményeket.
 A "Justice for Hungary" 1931. július 15-én startolt az új-Fundlandi 
Harbour Grace repülőteréről Endresz György pilótával és Magyar Sándor 
navigátorral a fedélzetén. Rekordot döntöttek, 13 óra 50 perc alatt 
érték el az ír partokat.
 Ám ekkor a rossz időjárásnak köszönhetően manőverezni és kerülgetni 
kellett a pilótának, ezért nem tudott Mátyásföldön landolni, ahol akkor 
már ezrek várták őket. Győr közelében a motor üzemanyag-ellátása 
akadozni kezdett, a benzinvezeték eldugult és a hajtómű leállt, úgyhogy 
kényszerleszállást kellett végrehajtaniuk, méghozzá egy 
kukoricatáblában, Bicske közelében, 1931. július 16-án.
 
 
  
 
 A landolás után
 
 A Harbour Grace-től Bicskéig megtett 5770 km-es utat a két magyar 
óceánrepülő pontosan 25 óra 20 perc alatt teljesítette, gyorsabban, mint
 addig bárki, óránként 250 kilométeres átlagsebességgel. Ma már 
valószínűleg ezt a távot egy Airbus A380-as, a világ legnagyobb 
utasszállító repülőgépével tennénk meg, aminek sebessége elérheti akár 
az 1000 km/h-t is.
 
 Endresz György továbbra is pilótaként dolgozott, Magyar Sándor azonban 
még 1931-ben visszautazott Amerikába, hírnevének köszönhetően 
elhelyezkedett a repülőiparban.
 Sajnos azonban nem tudta sokáig élvezni a hírnevet Endresz, mert majd' 
egy évvel később, egy repülőgép-szerencsétlenségben meghalt. Bitai 
István rádiótávírász navigátorral utazott Rómába, ahol az óceánrepülők 
világkongresszusát tartották. A páros repülővel érkezett, ám 
leszálláskor a gép átpördült és lezuhant. Olaszországban ünnepélyes 
külsőségek között elbúcsúztatták őket, ám a temetés már itthon történt, 
hatalmas tömeg részvételével.
 
 
  
 
 A gépmadár, mellyel Rómába utazott
 
 Endresz György emlékét a Kerepesi temetőben emeltetett fekete 
márványoszlop, a Bicske határában állított emlékoszlop, egy XIX. 
kerületi budapesti utca és egy sportrepülő egyesület őrzi. 2005-ben a 
felcsúti általános iskola felvette az Endresz György nevet, továbbá 
Egerben és Pécsett is elneveztek egy-egy utcát a hős pilótáról.
 |  | 
Kommentáld!