Híres magyar: In memoriam - Huska Vilmos

Szeretettel köszöntelek a HÍRES MAGYAROK közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2006 fő
  • Képek - 3135 db
  • Videók - 1415 db
  • Blogbejegyzések - 755 db
  • Fórumtémák - 12 db
  • Linkek - 423 db

Üdvözlettel,

HÍRES MAGYAROK vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a HÍRES MAGYAROK közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2006 fő
  • Képek - 3135 db
  • Videók - 1415 db
  • Blogbejegyzések - 755 db
  • Fórumtémák - 12 db
  • Linkek - 423 db

Üdvözlettel,

HÍRES MAGYAROK vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a HÍRES MAGYAROK közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2006 fő
  • Képek - 3135 db
  • Videók - 1415 db
  • Blogbejegyzések - 755 db
  • Fórumtémák - 12 db
  • Linkek - 423 db

Üdvözlettel,

HÍRES MAGYAROK vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a HÍRES MAGYAROK közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2006 fő
  • Képek - 3135 db
  • Videók - 1415 db
  • Blogbejegyzések - 755 db
  • Fórumtémák - 12 db
  • Linkek - 423 db

Üdvözlettel,

HÍRES MAGYAROK vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

In memoriam - Huska Vilmos

17 éve | [Törölt felhasználó] | 0 hozzászólás

IN MEMORIAM

Huska Vilmos

1881-1945






Blériot francia mérnök 1909. július 25-én 32 perc alatt átrepülte a La Manche csatornát, a Calais és Dover között 34 kilométeres távot és még ebben az évben október 17-én a budapesti Rákosmezőn is bemutatta tudományát. Lelkes magyar követői már ősszel felállították a fahangárokat, melyben egymás után építették a kezdetleges gépmadarakat.

Néhány név a legismertebbek közül: Adorján János, Csermely Károly, Horváth Ernő, Kutassy Ágoston, Kvasz András, Székely Mihály, Zsélyi Aladár, akik már 1910-ben sikeres repüléseket végeztek. Júniusa elején megrendezik Budapesten az első nemzetközi repülőnapot külföldi résztevőkkel és az itt szerzett tapasztalatokat a saját gépeik építésénél is hasznosították.
Huska Vilmos tehetséges miskolci fegyvermester és műszerész valószínűség szerint a bemutatón látottak alapján határozta el, hogy megépíti saját gépét, megfigyelte azok egyszerű szerkezeti felépítését. A megyei Levéltárban talált kérvényi szerint már 1911 tavaszán el akarta kezdeni az első próbarepüléseket, de támogatás híján kérése nem talált meghallgatásra. Utolérte a magyar feltalálók sorsa, az érdektelenség, pedig csak egy ócska fahangár kijavításához kért támogatást. Az 1911. október. 8-i első miskolci repülőnap így nem szerepelhetett. A veszteség nemcsak a lelkes fegyvermestert érte, hanem városunkat is, mert az esemény kimaradt a magyar aviatika történetéből a Közlekedési Múzeum gyűjteményében ma is látható gépének légcsavarja és az általa készítette motor a szerelvényekkel. A légcsavar 1920 mm átmérőjű fémágyba illesztett diófából faragott két lapárja úgy volt kiképezve, hogy a tengelyen elcsúsztatva a lapátok állásszöge a tengelyvégre szerelt kúppal változtatható volt. Ez az állítható légcsavar magában is olyan ötlet megy évtizedekkel megelőzte a század repülőtechnikáját. A motor öthengeres, léghűtéses, bőrszelepes forgó rendszerű volt, 700 mm átmérővel és 25 lóerő teljesítménnyel. Ebben az állapotban ma is megtekinthető a Petőfi Csarnok repülőmotor-kiállításán. A motoron az 1912-es szintet figyelembe véve sok eredeti új ötletet is alkalmazott. Sajnos, a repülőgépről nem maradt fenn semmilyen adat. A tehetséges fegyvermester városunk legöregebb motorosa, nemcsak repülőgépet szerkesztett, de motorkerékpárt, autót is építette. A világháború után a húszas éveken, nemzetgyűlési képviselő, ipari testületi elnök, és a kereskedelmi kamara alelnöke is volt. Úttörő tevékenysége alapján megérdemli, hogy ipartörténeti értékű nevét városunk megbecsült polgárai közé sorolják.

(forrás: Csorba László)

Címkék:

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu