
Meghalt Fazekas Mihály író, költő, botanikus, a Lúdas Matyi írója, a debreceni Füvészkert tervezője.
188 éve
Fazekas Mihály neve általában főművét, a Lúdas Matyit idézi fel az
olvasók tudatában. Fazekas Mihály valójában több, mint a Lúdas Matyi
költője. Annak a Debrecenben kivirágzó irodalmi kultúrának, amely a
felvilágosodásból vezetett a romantika felé, Csokonai után ő a
legjelentékenyebb alakja, és még a hazai tudománytörténetet sem lehet
úgy elmondani, hogy kimaradjon belőle Fazekas Mihály, a botanika tudósa,
a hazai növénytan tudományának egyik fontos előfutára. De ha
történetesen nem ő írja a Lúdas Matyit, és Diószegi Sámuellal nem ő írja
meg a Füvészkönyvet, nem nagyszámú versével mégis fontos alakja volna a
XIX. század első negyede hazai költészetének, akit egyben-másban a
romantika, majd Petőfi népiessége elindítójának is tekinthetünk.
Nem volt hivatásos költő, a költészetet kulturált emberhez illő
passziónak tartotta. Felnőttélete első felében katona, második felében
városi közéleti férfi és természettudós. Ez az élet hatvankét évig
tartott: 1766-tól 1828-ig.
Ősei vagyontalan katona-nemesek voltak, de a közvetlen elődök már
debreceni iparos-polgárok. Apja gyógykovács volt, tehát félig iparos,
félig fogorvos. Ő maga a híres debreceni Kollégium növendéke. Irodalom
iránt is, természettudomány iránt is korán kezd érdeklődni, mégsem jó
tanuló. Hamar izgatni kezdi a kalandos katonaélet, tizenhat évesen
felcsap huszárnak. Előbb közlegény, azután sokáig altiszt, hétévi
szolgálat után hadnagy, azután főhadnagy. Végigjárja a Habsburgok
háborúinak csatatereit, az egyik ujját is elveszti egy ütközetben. Az
első években lelkesedik ezért a kalandos életért, és formás csatadalokat
is ír. De mennél magasabb a rangja, annál tisztábban lát. Meggyűlöli a
háborúzást, szinte pacifista lesz. A francia forradalom seregei ellen
harcolva már egyre inkább az ellenfelekkel érez együtt. A császárhű
lovastisztből republikánus felvilágosodott lesz.
Világképe egyre tágabb. Közben két borúsan végződő szerelem keseríti az
életét. Romániában táborozván beleszeret egy moldvai parasztlányba,
Ruszándába. A boldogan induló szerelmet szétzilálja a történelem: a
katonákat áthelyezik, búcsúzni kell mindörökre Ruszándától. Azután
Franciaországban éri el a nagy szerelem: Ámeli. Ez sem tart sokáig,
menni kell tovább. Ettől az emléktől azonban sohase szabadul. Állítólag
Ámeli emléke tartja vissza a nősüléstől. Élete keserű agglegénységben
telik majd el. De Ruszánda, majd Ámeli emléke finom hangú szerelmes
költővé teszi.
A kilencvenes években, kellő szolgálati év után, leszerel, és nyugdíjas
főhadnagyként érkezik vissza Debrecenbe, ahol összebarátkozik Földi
Jánossal és Csokonaival. Ez a kör ösztönzi benne a költőt.
Világlátottabb volt, mint barátai, és sokat tanult azoknak nagyobb
műveltségéből. Legtöbb verse a hazaköltözés és Csokonai halála közti
esztendőkre esik. Akárcsak barátai, ő is mesterien tud verselni. Őt is
megihleti a költészet rokokó könnyedsége, de barátainál is több köze van
a nép szegény rétegeihez, katonaként együtt élt a parasztlegényekkel,
ismeri gondjaikat.
Verseiben a hangvétel is egyre népiesebb. Egyes népdal formájú
költeménye már a romantika népdalutánzataira, Kisfaludy Károlyra és
Czuczorra emlékeztet, néhány évtizeddel őelőttük. De még antik formájú
verseiben is a nép élete tűnik fel újra, hangvétele pedig olyan
demokratikus, ami már a reformkorra emlékeztet. Ezekben az években írja
meg első fogalmazásban a Lúdas Matyit. Sajátosan ironikus hangot ad
ennek a humoros történetnek, hogy a népi anekdotaszerűen feldolgozott
történet a klasszikus eposzok hexameterében szólal meg.
Lúdas Matyi harca Döbrögi úr ellen a jobbágy-nemesi küzdelem
humoros-szatirikus képlete: a parasztlegény megigazulása a gőgösen
ostoba földesúrral szemben. De azért Lúdas Matyi polgár módon elképzelt
népi hős: magányos, leleményes harcos, aki egyedül veszi fel a küzdelmet
az igazságtalansággal, és furfanggal győz. Döbrögi úr pedig úgy
megijed, hogy végül megjavul.
Fazekas is tisztában volt irodalmi jelentőségével, többször is
átdolgozta. Végső formájában 1817-ben jelent meg.
Fazekas azonban a természetrajz tudósa volt. Saját kis birtokán -
amelyet okos gazdálkodással egyre nagyobbított - kísérletezte ki az
okszerű gazdálkodást, ott figyelte a növények természetét. És sógorával,
a kitűnő botanikussal, Diószegi Sámuellal együtt írta a Magyar
füvészkönyvet, amely megjelenésétől kezdve jogot szerzett Magyarországon
Linné növénytani rendszerének. Ez a könyv teremtett rendet a
növénynevek hazai zűrzavarában. És ha közönségsikere alig-alig volt,
mivel a maradi gazdák idegenkedtek attól, hogy ,,könyvből
vessenek-arassanak", gyanúsnak tartották a tudományosan megalapozott
mezőgazdálkodást, a szakkörök előtt azonnal nagy tekintélyű lett a
könyv, még a Helytartótanács is dicsérő okirattal tüntette ki. Fazekas
pedig tovább munkálkodott a növénytan tudományának népszerűsítésében. Ő
tervezte és készítette elő a később oly nagy hírű debreceni
Füvészkertet, amelynek megnyitását azonban már nem érhette meg.
S mindezek mellett tevékeny közéleti ember volt mindhalálig. Értett az
okos gazdálkodáshoz. Így hamarosan ő lett a Kollégium gazdasági
vezetője, majd később Debrecen város főpénztárnoka. Közismert volt
puritán becsületessége, a város is rábízta a pénzét. Később ő szervezte
meg a debreceni ún. ,,polgárkatonaság"-ot, ez városi rendfenntartó
alakulat, mai szóval rendőrség volt, melynek ő lett a kapitánya.
Magányosságában mindenre ráért. Későbbi éveiben verset alig-alig írt, de
vitairatokkal szólt bele az irodalom ügyeibe. Debrecen védelme című
cikkével összevitázott Kazinczyval, mivel az Csokonaira emlékezve
megvetően szólt a debreceni lokálpatrióta gőgről. Ez volt az a nevezetes
Árkádia-pör, amely igen indulatos hangon folyt Kazinczy köre és a
debreceniek között. Volt azután Fazekasnak egy egész cikksorozata, a
Dorottya-levelek, amelyekben könnyed, tréfás hangon fejti ki esztétikai
nézeteit, hitet téve a felvilágosodás racionalizmusa mellett.
Kommentáld!